Česko je dobrá obchodní značka, starejme se o ni
Název naší země může v zahraničí fungovat jako kvalitní obchodní značka, stát se ale o ni málo stará a špatně ji propaguje. Shodli se na tom účastníci panelové diskuze „Česko jako brand“, kterou na okraj letošního ročníku Designbloku pořádala Asociace českého průmyslového designu (AČPD) společně s iniciativou Druhá ekonomická transformace.
Národní brand jednoznačně pomáhá v exportu a vytváří vysokou přidanou hodnotu. Jak ve svém příspěvku připomněla hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská, jsou to právě nehmotná aktiva, která navyšují hodnotu firmy, ale i celého hospodářství. „Společnosti, které staví na svém brandu, se zhodnocují a jsou celkově stabilnější. Dobrá značka je tak odolnější ekonomickému vývoji,“ zdůraznila.
Martin Wichterle, předseda představenstva AČPD a majitel společností Wikov, Bomma a Rückl, vidí vedle ekonomických přínosů českého brandu v podobě vysoké přidané hodnoty také emoční stránku spojenou s očekáváním kvality a spokojenosti. Připomněl země, kterým se takový „lovebrand“ podařilo vytvořit. Estonsko je vnímáno jako nejpokročilejší digitální společnost v Evropě, podobně je Kostarika zase spojována s turistickým rájem. Podle Wichterleho přitom nemusí jít o nákladné PR akce, například Vídeň postavila svůj brand na promyšlené virální kampani na sociálních sítích.
Česko se může prosadit jako úspěšná obchodní značka ovšem jen za předpokladu, že brand nebudou propagovat pouze firmy samotné, ale zaštítí je také stát. K tomu je ovšem třeba, aby se vytvořila jednotná koncepce, která přetrvá změny politických změn a nálad. Náměstek ministra zahraničních věcí Martin Dvořák, který předsedá Komisi pro jednotnou prezentaci Česka, připomněl nešťastný příklad kampaně „The Czech Republic: The Country for the Future“ z roku 2019, která byla právě takovým neuváženým výkyvem.
K dobré prezentaci Česka jako značky je podle účastníků diskuze třeba právě kontinuita. „Propagace národního brandu by ze strany státu měla mít přesah a životnost, ne se vázat na politická rozhodnutí,“ myslí si Kateřina Kadlecová, majitelka firmy USSPA a místopředsedkyně představenstva AČPD. „Potřebujeme stabilní tým, který přesáhne jedno volební období,“ doplnil ji Martin Wichterle.
Nejprve je ale třeba najít širokou shodu, jaké hodnoty, a především jaký název by národní značka měla mít. Jednoslovné pojmenování Česko, pod nímž je naše země zapsaná mimo jiné v OSN nebo NATO, preferují i členové AČPD, kteří se konference zúčastnili.
Mediální výstupy ke konferenci Česko jako brand
Export.cz – No name výroba v Číně už nikoho moc nezajímá, říká Martin Wichterle
Marketing & media – Inspirace z lesa: fungujte jako ekosystémy
Export.cz – Česko je dobrá obchodní značka, málokdo se o ni ale stará
BusinessInfo.cz – Česko je skvělá obchodní značka, ale stát by se o ni mohl starat víc
Hospodářské noviny – Český byznys trápí krize národní identity. Po vládě se chce, aby Česku vybudovala jasnou značku