TZ: Český byznys je na prahu transformace. Design je klíčem ke světově úspěšné značce

14. 5. 2025 – Design není otázka estetiky. Je klíčovým faktorem úspěchu firem na globálních trzích. Hraje zásadní roli v inovacích, konkurenceschopnosti a strategickém budování značky. Jak správně využít jeho potenciál? O tom debatovali odborníci na konferenci DESIGN PRO BUSINESS 2025, pořádané Design Centrem CzechTrade ve spolupráci s Asociací českého průmyslového designu (AČPD) a Vysokou školou uměleckoprůmyslovou v Praze.

Design jako neoddělitelná součást produktu

Design tvoří ikonický produkt, úspěšnou značku i firemní identitu. „Klíčové je vnímat design jako nedílnou součást produktu a procesu jeho vzniku, ne jako jeho nástavbu. A firmy si to stále více uvědomují,“ uvedla na úvod Zuzana Sedmerová, ředitelka Design Centra CzechTrade. Význam designu jako součásti výrobního procesu zdůraznil i Tomáš Chludil, vedoucí designérského týmu Škoda Group: „Spousta lidí vnímá design jako pouhé vizuální pozlátko, ale ve skutečnosti je správný design ten, který si ani neuvědomíte a svou funkci plní přirozeně. Tedy třeba v případě tramvají je to to, že nekloužete ze sedačky, intuitivně trefíte do dveří, které jsou jasně viditelné a podobně. Design je nedělitelnou součástí výrobku.“ Škoda Group je jednou z českých firem, která si udržuje vlastní tým průmyslových designérů, což umožňuje efektivnější spolupráci mezi kreativními odborníky a technickými specialisty.

Český design definují tradice, řemeslo a inovace

Odpolední debata v režii Asociace českého průmyslového designu se nesla v duchu příběhů úspěšných českých značek. O tom, jak díky designu uspět ve světové konkurenci, se rozpovídali zástupci firem mmcité, OLGOJ CHORCHOJ, Ravak, Todus a USSPA pod vedením moderátora Martina Wichterleho, předsedy Asociace a majitele mimo jiné sklářských značek Bomma a Rückl.

O českém designu jako specifickém fenoménu se v diskusi rozpovídal Michal Froněk, designér a spoluzakladatel studia Olgoj Chorchoj: „Máme cit pro materiál, řemeslnou tradici a technické schopnosti. Český design stojí na kombinaci kreativního myšlení a technické preciznosti, což vytváří ideální podmínky pro vznik kvalitních produktů.“ Tento přístup umožnil například transformaci českých sklářských značek na výrobce světově unikátních, inovativních produktů a instalací, které by ale bez staleté řemeslné tradice nemohly vzniknout. „Český design je význačný tím, že má velice blízko k výrobě. Společně tvoří dva zásadní pilíře české ekonomiky,“ dodává Martin Wichterle.

Budování značky jako klíč k úspěchu

Důležitost brandingu jako nedílné součásti práce značky s designem zdůraznil David Karásek, designér a majitel společnosti mmcité: „Brand není jen název nebo logo. Je to intuitivní otisk osobnosti nebo filozofie do značky. Firmy by měly myslet na svou mezinárodní rozpoznatelnost už od začátku – i když zatím neplánují expanzi, správně postavená značka jim v budoucnu může pomoci otevřít dveře.“

Úspěšné značky investují nejen do vizuální identity, ale také do strategie rozpoznatelnosti, která zahrnuje správné nastavení komunikace a vizuálních prvků. „Designéři v našem případě zafungovali i jako kreativci, kteří náš brand posunuli zase o kus dál. Přišli třeba s myšlenkou nafotit produkty v krásném prostředí vily v Portugalsku, které se stalo neodmyslitelným prvkem našich produktových fotek,“ dodává Pavel Kollárovits, jednatel firmy Todus.

Designéři jako hybatelé inovací

O významu designérů pro úspěch v podnikání hovořila Kateřina Kadlecová, majitelka společnosti USSPA: „Vztah s designérem je dlouhodobá záležitost, proto je klíčové, aby mezi firmou a designérem vznikla vzájemná synergie. Když s někým ladíme a spolupracujeme s ním dlouhodobě – a to se odráží v kvalitě našich produktů.“ Firma USSPA staví na propojení interních designérů s externími specialisty, čímž vzniká strategický přístup k inovaci produktů, které mají životnost až deset let.

Designér má přirozenou touhu zanechat stopu,“ říká Patrik Kreysa, spolumajitel firmy Ravak. Výrobní proces jim pak samozřejmě nastavuje určité mantinely. Nechat občas designérovi volnou ruku ale může znamenat cestu k produktům, které dají značce vyniknout v záplavě konkurence. Kreativní ředitelé Ravaku, studio Vrtiška & Žák, se podílejí nejen na produktovém designu, ale stáli i u rebrandingu značky nebo tvorby obalů. „Navrhují produkty sladěné s kolekcemi, ale i solitéry, do nichž vedení příliš nezasahuje – a právě ty mají potenciál stát se ikonami.“

Konference DESIGN PRO BUSINESS 2025 jasně ukázala, že průmyslový design není jen estetickým prvkem, ale zásadním faktorem ovlivňujícím inovace, obchodní strategii i mezinárodní úspěch firem. Asociace českého průmyslového designu je tu nejen proto, aby podporovala propojení designu s byznysem a pomáhala firmám objevovat možnosti využití designu jako prostředku k budování značky i konkurenční výhody