Řemeslo je zlaté dno designu. Personalisté firem AČPD sdíleli zkuenosti, jak pracovat s talenty a budovat silnou firemní kulturu
Na dalším interním workshopu Asociace českého průmyslového designu jsme se zaměřili na to, jak efektivně přistupovat k náboru a práci s talenty ve firmách z oboru průmyslového designu. HR odborníci se rozpovídali se třeba o tom, že kvalitní řemeslníky přinese šuškanda i návštěva hostince, kdy je lepší odměnou finanční bonus a kdy zase upřímná pochvala, nebo zda zaměstnanci ocení spíš „multisportku“ nebo pár dnů volna navíc.
V pražském showroomu značky Todus se sešli zástupci značek Bomma, Lasvit, Polstrin, Todus, Ton a USSPA. Po úvodní prezentaci jednatele Todusu Pavla Kollárovitse diskutovali třeba o tom…
- …jak důležitá je značka. Lidé chtějí být součástí firmy, se kterou se mohou ztotožnit. Dobré firemní klima a pocit hrdosti na výrobky značky jsou klíčovými faktory pro udržení zaměstnanců.
- …jak důležitou roli hrají osobní doporučení. Nejlepší způsob, jak získat nové kolegy, je mnohdy doporučení stávajících zaměstnanců nebo přímý kontakt v komunitě. Takový „guerillový“ nábor v místní hospodě úspěšně využila třeba firma Todus.
- …jak nastavit smysluplné benefity. Není to jen o Multisport kartě. Mnozí zaměstnanci ocení spíše volno navíc. V Tonu se zase osvědčila přítomnost fyzioterapeuta na pracovišti.
- …jak důležitá jsou na první pohled jednoduchá gesta. Dobrý pocit z práce často stojí na lidských gestech – upřímné pochvale, společných setkáních nebo třeba možnosti vidět výsledky své práce v reálném prostředí.
- …jak důležitá je podpora vzdělávání. Polstrin a další konkurenční firmy z kraje podpořily středoškolský obor čalounictví v Jaroměři. Uvažují ale i o otevření vlastní akademie. Lasvit zase dlouhodobě spolupracuje s Technickou univerzitou v Liberci.
- …že investice do mladých se vyplatí. Spolupráce s univerzitou přinesla Lasvitu stážisty, kteří už ve firmě zústali. Firmy se shodly i na tom, že navzdory předsudkům může být dobrou cestou i hledání talentů mezi motivovanými čerstvými středoškoláky.
Odborníci na personalistiku se shodli, že pro udržení (nejen mladých) talentů je klíčové i zvyšování atraktivity prostředí. Firmy se snaží přitáhnout pozornost k řemeslu a ukázat středoškolákům, že jde o perspektivní a rozvíjející se obor. „Na řemeslu stojí průmysl, který je páteří české ekonomiky. Rodiče ale často nechtějí děti posílat na učební obory, protože v nich nevidí budoucnost. Dobrý řemeslník má přitom mnohem větší perspektivu – a to i ve finančním ohodnocení – než pracovník v kanceláři. A to nejen v regionech,“ vysvětluje Michaela Roško, HR manažerka společnosti BMRC Group.
Český design charakterizuje kvalitní řemeslné pozadí a know-how textilní a truhlářské výroby, ze kterých těží třeba značky Polstrin nebo Ton. Snaží se proto vychovávat své specialisty „in-house“, což je v případě ohýbání dovednost, kterou se v požadované míře truhláři na středních školách neučí. Polstrin zase pracuje s exkurzemi a workshopy pro mladé přímo ve výrobě a ukazuje jim i jejich rodičům, že práce ve výrobě může být atraktivní.
Český průmyslový design a jeho produkty stojí na lidech, kteří ho vytvářejí. A právě kvalitní HR strategie pomáhají našim firmám růst.