Byznysmeni a designéři: Cesta k obchodnímu úspěchu i dobrému jménu vede skrze kreativní spolupráci

Začátkem března proběhla v naší spolupráci s Moravskou galerií debata s názvem Přínos (šéf)designéra ve firmě. Majitelé firem, designéři a odborníci na design představili modely zapojení kreativní práce do byznysu. Jejich příběhy jasně ilustrují, že design může být (a je) přidanou hodnotou a hnacím motorem průmyslu.   

Na přelomu února a března se titul hlavního města českého designu naplno přelil do moravské metropole. Poslední únorový večer proběhla v brněnské Moravské galerii vernisáž loňských grand designérů Lexová&Smetana: Out of the Blue a nominační večer Cen Czech Grand Design. „Designové opojení“ vyústilo do své pragmatičtější (ale neméně inspirativní) části průběhu pátečního dopoledne, kdy povznášející prostor galerie naplnila energická debata majitelů firem a jejich „dvorních“ designérů.

Design dělá obchod

Pod bravurním moderátorským vedením Petra Šimůnka, šéfredaktora časopisu Forbes, se o svých zkušenostech rozpovídali byznysmeni Karel Pacák, Patrik Kreysa a Martin Wichterle, jinými slovy majitelé našich členských značek Polstrin, Ravak a Rückl. Spojují je firmy, které pod jejich vedením získaly stabilní pozici na českém i zahraničním trhu i pověst značek s dobrým designem. Všichni tři také sdílí názor, že design nefunguje odděleně od byznysu, ale naopak je jeho součástí a může být i jeho hnacím motorem –generovat prodeje, formovat cílovou skupinu zákazníků a tvořit dobré jméno značky. Jejich příběhy nebyly jen malými případovými studiemi o hledání rovnováhy mezi kreativitou a tvrdými daty, ale také inspirací pro všechny další majitele firem, kteří přemýšlí, jak svou značku posunout na další úroveň. 

Kreativita jako koření byznysu

Následující blok se nesl v kreativním úhlu pohledu designérů, kteří stojí za signifikantní tváří značek Moser (kreativní ředitel Jan Plecháč), Polstrin (designéři Terezie Lexová a Štěpán Smetana), Ravak (designér Vladimír Žák z dua Vrtiška & Žák), Rückl (kreativní ředitelka Kateřina Handlová) a Tescoma (šéfdesignér Ladislav Škoda). Dozvěděli jsme se, že spolupráce šéfdesignéra s majitelem je trochu jako manželství, kde si oba musí umět narovinu ale s respektem vyměnit názory a zároveň si lidsky sednout. Vzájemná důvěra hraje velkou roli při prosazování vizí, které mohou někdy i oscilovat na hranici proveditelnosti. Důkazem, že taková důvěra může vést k přelomovému úspěchu, je třeba váza Abyss, kterou Jan Plecháč spolu s Moserem popřeli fyzikální zákony a sklidili ocenění Czech Grand Design a EDIDA.

Aby byl design vidět

Jak designu pomoci, aby se stal součástí byznysu? Aby zaznamenal úspěchy nejen v podobě prestižních cen, ale i zelených čísel ve firemním účetnictví? Design se může stát prostředkem k vybudování dobrého jména nejen značky, ale i lokálního nebo národního průmyslu. O tom v závěru debaty pohovořili Marian Piecha, náměstek ministra průmyslu a obchodu, Jan Press, ředitel Moravské galerie, a Jana Zielinski, zakladatelka a ředitelka mezinárodního festivalu Designblok a iniciátorka vzniku Akademie designu České republiky, která každoročně udílí Ceny Czech Grand Design. Cílem těchto na první pohled rozdílných institucí je propojovat veřejnost a firmy se světem designu. Zhostit se role odborného garanta, který dokáže kvalitní design rozpoznávat, vyhledávat a představovat. A být kurátorem, na kterého se firmy mohou spolehnout při výběru svého „dvorního“ designéra. 

Jak to funguje, si ostatně mohli zástupci firem vyzkoušet přímo na místě, kde na debatní panel bezprostředně navázala networkingová akce formou speed-datingu. Ta umožnila majitelům, specialistům na obchod a marketing a designérům vzájemně sdílet svěží pohledy na průmyslový design a otevřít dveře pro nové spolupráce, nebo si „jen“ nezávazně sdělit zkušenosti, jak by taková kooperace mohla vypadat. 

Na závěr patří poděkování Moravské galerii za skvělou organizaci a za příležitost hostovat v tak reprezentativním prostoru. A samozřejmě všem účastníkům za jejich čas a energii.