TZ: Světový design Made in Czechia: Přední české značky se představily britskému trhu na ambasádě v Londýně
17. 9. 2024 – Na české ambasádě v Londýně proběhla akce Czech Design in London. Co je to český design? Jaká je hodnota značky „Made in Czechia“? A co se od nás mohou ve světě učit? Nejen na to odpověděla debata českých designérů s úzkými vazbami na Británii. Společensko-obchodní setkání s britskými profesionály pak otevřelo českým značkám dveře k novým možnostem na britském trhu. Akci organizovala Asociace českého průmyslového designu ve spolupráci sVelvyslanectvím ČR v Londýně a britskou pobočkou CzechTrade.
Na akci, která se uskutečnila 11. září, se představili čeští výrobci, které pojí dlouhodobá spolupráce s designéry, pevné základy v tradiční řemeslné a průmyslové výrobě a silné působení na zahraničních trzích. A většinu z nich také členství v Asociaci českého průmyslového designu, která akci zaštiťovala. Úvodní debaty moderované spoluzakladatelem vlivného časopisu Dezeen, Benedictem Hobsonem, se účastnili designéři David Karásek, Jakub Pollág, a Dagmar Zvoníčková Fredholm. Publiku, složeného z vybraných britských profesionálů v oblasti designu, představili český design v širokém kontextu.
„Když se řekne český design, automaticky se mi vybaví precizně řemeslně zpracované sklo a nábytek – třeba ten od Tonu,“ říká Benedict Hobson. Mnohé představené značky ale dokazují, že na řemeslném základu lze vybudovat úspěšný projekt i mimo tyto škatulky. Příkladem mohou být výrobci, pro něž je klíčová průmyslová práce s kovem. Ať už je to mmcité, výrobce městského mobiliáře s dceřinými společnostmi v zámoří, značka M&T, jejíž kliky otevírají dveře po celém světě, nebo třeba producent venkovního nábytku Todus, který si vybudoval dobré jméno v zahraničí ještě dříve než doma.
Český design umí být nekonvenční. „Ostatní můžeme inspirovat naším smyslem pro humor, kreativním myšlením a trošku provokativním stylem, který českou designovou tvorbu také do velké míry charakterizuje,“ doplňuje Dagmar Zvoníčková Fredholm, zakladatelka značky Novavita, jež se zaměřuje na produkci obkladů z recyklovaných materiálů. Nekonvenční přístup ke sklu pak představila značka Rückl s provokativní kolekcí váz Heroine od Kateřiny Handlové, ale třeba i zmíněný Ton se židlí 314, která využitím inovativních materiálů posouvá tvarosloví ikonické „čtrnáctky“ do 21. století.
Rozšiřování sítě obchodních kontaktů, možnost osobních setkání a představení toho nejlepšího z aktuální produkce značek formou kurátorské prezentace pod taktovkou Davida Karáska. To bylo cílem následujícího společensko-obchodního setkání našich značek se 125 hosty z řad britských interiérových designérů, architektů, obchodníků s designem a zástupců developerských firem. Ti všichni neustále hledají kousky, které by perfektně doladily jejich projekty a realizace. „Akce, jako je Czech Design in London, umožňují napřímo propojit ty správné lidi a upevnit působení českých značek v zahraničí. Propagovat touto cestou design jako součást inovace a silný nástroj konkurenceschopnosti na našem i světovém trhu je jedním z hlavních cílů Asociace českého průmyslového designu,“ doplňuje předseda AČPD Martin Wichterle.
Akci rámuje doprovodná výstava formou panelů na plotě ambasády, která představuje všechny zúčastněné členské a spřátelené značky Asociace českého průmyslového designu. Ke zhlédnutí bude na rušné ulici Notting Hill Gate až do konce září.
Co zaznělo v debatě?
Můžeme být světoví, říká v kontextu českého designu Dagmar Zvoníčková Fredholm, zakladatelka společnosti Novavita a česká designérka, žijící v Londýně. „Čím déle žiji v zahraničí, tím silněji pociťuji hodnotu českých kořenů a naší produkce. Často to jediné, co nám chybí, je více sebevědomí. Můžeme být stejně dobří jako ostatní, jen se nesmíme bát otevírat se světu.“
Značka „Made in Czech Republic“ je pro nás důležitou hodnotou. „Možná ji klientům nezmiňujeme hned v první větě, ale ve druhé už určitě ano,“ říká David Karásek, designér a majitel společnosti mmcité. „Pro budování pověsti této značky je pro nás důležitá konzistentní práce na našich kolekcích, udržování úrovně našich produktů a také kontinuální snaha se neustále otevírat novým příležitostem.“
„Budování identity je pro značku i český design jako takový klíčové. Značka si může vybrat, zda bude stavět na tradici, nebo zvolí úplně jinou cestu a vybuduje své jméno od základů. A naše přední designové značky se umí pohybovat na obou těchto polích,“ říká designér Jakub Pollág, absolvent Royal College of Art, umělecký ředitel a designér, který dlouhodobě působil v Londýně.
Design navrhujeme i vyrábíme. V tom je naše devíza. „Charakteristikou českého designu je to, že často kompletně vzniká u nás – od návrhu až po výrobu. Máme továrny, technologie a hluboké znalosti, jak je využít. Není to tedy jen o designu, ale také o českém průmyslu,“ říká Martin Wichterle, předseda Asociace českého průmyslového designu a majitel mimo jiné značek Bomma a Rückl.
➥ Stáhněte si kompletní presskit k akci Czech Design in London (zahrnuje fotografie z akce, úvodní TZ v češtině a angličtině, brožuru, grafiku, kompletní představení účastnických značek a další přílohy)
- Kontakt pro média: Karolína Hornová | PR specialist AČPD
- karolina.hornova@acpd.cz | + 420 737 877 773
- Více o nás: www.acpd.cz | Sledujte nás: LinkedIn | Instagram | Facebook