Design. Vizuál. Branding. Konference AČPD představila klíčové kroky pro cestu k lovebrandu

Celodenní program v režii Asociace českého průmyslového designu zaplnil prostory brněnského KUMSTu vlnou inspirace. Své profesní zkušenosti sdíleli Vladimír Žák ze studia Vrtiška&Žák, Michael Dolejš ze Studia Najbrt, designérka a terapeutka veřejného prostoru Veronika Rút a další výrazná jména českého designu a brandingu. Nechyběli majitelé předních českých designových firem.

Na dopolední program formou přednášek a panelových diskusí navázaly odpolední masterclasses. Vedení intenzivních skupinových workshopů se zhostili představitelé našich členských firem Milan Dostalík (Ton), Jakub Huráb (LD Seating) a Michael Moureček s Evou Davidovou (Festka).

Designér je umělec, psycholog i stratég

Design produktu není jen otázkou vkusu a vnímání estetických pravidel. Je to multidisciplinární obor a najít v něm ten správný balanc je skutečné umění. „Dobrý designér musí umět kompetentně ‚fušovat‘ do všech procesů, které se na vývoji produktu podílí,“ říká Vladimír Žák, spoluzakladatel studia Vrtiška&Žák a také kreativní ředitel značek Ravak a Ton.

Práce designéra podle něj neznamená jen navrhnout krásný a funkční produkt: „Designérovi nesmí chybět sebevědomí a schopnost ve zdánlivě omezujících mantinelech najít smysluplnou cestu, která posouvá projekt do stavu, kdy má daný produkt takzvaně právo na život a celý projekt tak získává význam a smysl.“ V praxi to znamená najít průnik mezi představou zadavatele, jeho rozpočtem a v případě nábytku nebo koupelnového vybavení také technickými normami.

Logo je špička ledovce. Vizuál odliší od konkurence

Michael Dolejš z předního českého grafického Studia Najbrt představil vizuální identitu jako propracovaný systém pravidel, kdy je logo jen příslovečnou špičkou ledovce. Vizuál jako celek, to je význam či příběh firmy skrytý v dobře rozpoznatelné kombinaci grafiky, barevné palety a výrazných fontů. A také investice, která se vyplatí.

„Konzistentní vizuální identita je klíčovým nástrojem marketingu, který pomáhá vytvářet rozpoznatelnost značky, budovat důvěru a komunikovat hodnoty firmy,“ říká Michael Dolejš. Pouhé logo, byť sebelepší, podle něj nestačí: „Logo je jen jedna část vizuální identity, která by měla být dobře rozpoznatelná, bez souvislosti a kontextu ale nemůže dobře fungovat.“

Branding je to, co přetrvá, když vyhoří továrna

Branding jako poslední „designový pilíř“ kvalitní firmy dále pracuje s její vizuální identitou a přidává další klíčové stavební kameny: vůně, zvuky, emoce, zážitky a další vjemy, které máme se značkou spojené. Veronika Rút, zakladatelka Richtig Studia, designérka a terapeutka veřejného prostou, představila branding jako hodnotu, která podrží značku v období krize: „Je tím jediným, co zůstane, když vám vyhoří továrna. Branding tvoří hodnotu značky. Rozhoduje, kolik vám zaplatí pojišťovna, kolik vám půjčí banka nebo zvýší ochotu investora vstoupit do vaší firmy.“

Brand podle ní není jen logo ani produkt, ale fantastický uživatelský zážitek. Může být úzce spojený s interiérovým designem, protože do přehledné a oku lahodící prodejny se budeme rádi vracet. Ale také s vůněmi a hudbou, které na nás v obchodě zapůsobí. Věděli jste, že dobře zvolený hudební podkres může zvyšovat prodeje až o 15 %? „Dobrá značka by měla zaujmout co nejvíce smyslů,“ říká Veronika Rút.

Face-to-face s top odborníky českého designu, vizuálu a brandingu

Po úvodních prezentacích se v každém s panelů zapojili do živé diskuse další přední odborníci ve svých oborech: David Karásek, designér, majitel společnosti mmcité a místopředseda AČPD v roli moderátora, Petr Hák, architekt, designér, odborný asistent  Ateliéru designu nábytku a interiéru na UMPRUM a spoluzakladatel studia CIRQUE.MENU, Filip Streit, produktový designér, vedoucí Ateliéru designu na Fakultě architektury ČVUT, art director MIWA Technologies, Michal Richtr, majitel DYNAMO design, který řídil vznik CID pro desítky českých firem a popularizátor vlivu designu na prosperitu podniku, Martin Holub, specialista na strategické plánování, branding a identitu značky a creative director DYNAMO Design, Vít Rýznar, brand identity designer a zakladatel BLOOMFIELD BRAND STUDIO, Eva Davidová – designérka, ilustrátorka a art directorka společnosti FESTKA.

Jedinečné prostory brněnského KUMSTu zaplnili pozitivní energií také zástupci našich členských firem: Milan Dostalík, CEO společnosti TON, Jakub Huráb, jednatel společnosti LD SEATING a Michael Moureček, co-founder společnosti FESTKA. Ti se ujali role mentorů v odpoledních masterclasses, v nichž sdíleli cenné rady a zkušenosti s majiteli zajetých firem, start-upů, mladými designéry i studenty, které první velký projekt teprve čeká.