TZ: Český průmyslový design v Srbsku sklízí úspěch. Otevírá nové obchodní možnosti a vyhlíží Expo 2027

7. května 2025 – Český průmyslový design získal v Srbsku na sebe strhl pozornost v rámci programu festivalu BINA – Belgrade International Architecture Week. Akce pořádaná ve spolupráci Velvyslanectví ČR v Bělehradě a Asociace českého průmyslového designu (AČPD) nabídla srbským profesionálům z oblasti architektury, designu a developmentu jedinečnou příležitost seznámit se s ikonickými produkty českých designérů.

České firmy Alca, Lasvit, M&T, Ravak a Ton osobně představily své značky a navázaly klíčové obchodní kontakty, které mohou vést k rozšíření českého designu na srbský trh. „Díky dynamickému rozvoji developmentu a stavebního sektoru Srbsko nabízí českým firmám ideální platformu pro expanzi, přičemž zájem o kvalitní design a inovativní řešení stále roste,“ zdůraznila v panelové diskusi srbská architektka Jelena Ivanović Vojvodić, zakladatelka festivalu BINA. Z tohoto důvodu si akce vysloužila pozornost a podporu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Součástí společensko-obchodního setkání byla vernisáž výstavy toho nejlepšího z produkce 26 členských firem AČPD. Výstava bude otevřena veřejnosti nejméně do 17. května 2025 v Českém domě v Bělehradě. Srbskému publiku z řad profesionálů, odborné i široké veřejnosti umožní poznat spojení české řemeslné tradice a inovativních přístupů v průmyslovém designu.

Expo 2027 – další velká příležitost pro český design

Setkání v Bělehradě zároveň odkazuje naplánovanou specializovanou světovou výstavu Expo 2027, která se v Srbsku uskuteční pod tématem „Play for Humanity – Sport and Music for All“. Český průmyslový design se připravuje i na tuto příležitost, prezentovat širokému evropskému a světovému publiku inovativní řešení, které kombinují estetiku, funkčnost a udržitelnost a dávají vzniknout jedinečným produktům s trvalou hodnotou.

David Karásek, místopředseda AČPD, zdůrazňuje význam srbského trhu:
„Srbsko je pro české firmy zajímavým obchodním partnerem. Rychle se rozvíjející trh přináší příležitosti pro výrobce designových produktů, kteří zde mohou oslovit nové klienty a budovat dlouhodobé obchodní vztahy.“

Český průmyslový design tak potvrzuje svou mezinárodní konkurenceschopnost a schopnost oslovovat pestrou škálu trhů. Srbsko patří mezi strategické destinace českých firem i z geografického hlediska. Mohou také stavět na dlouhodobých vazbách, které naše země spojují. Česko a české produkty v Srbsku předchází dobrá pověst s puncem kvality. Český průmyslový design tak může představovat klíčový prvek pro rozvoj země.